Evropské spotřebitelské centrum

Kufry na dovolenou nedoletěly, na co má cestující nárok?

Cestovat na dovolenou se dá všemi možnými dopravními prostředky. Autem, autobusem, vlakem. Na motorce, na kole, na koloběžce. Lodí. Anebo i pěšky. Záleží jen na naší fyzické kondici a odvaze. Určitě nejpohodlnější a také nejrychlejší je ale doprava letadlem. Pohled na krajinu z ptačí perspektivy přináší nezapomenutelné zážitky. Příjemné letušky nám nabízejí nápoje a občerstvení. Ať už se létání bojíme více či méně, asi všichni si oddechneme, že  jsme šťastně přistáli. Jsme v místě naší dovolené, moře je na dosah a před námi jen klid a pohoda. Ale až do chvíle, kdy zjistíme, že s námi nepřiletěl náš kufr. Co dělat v takovém případě?

ct24.cz, 18.6.2011, Pavla Freiwaldová

„V případě, že cestující dorazí do své destinace a zjistí, že zavazadlo nepřiletělo s ním, je dobré si již na letišti požádat o tzv. Property Irregularity Report, což je potvrzení o tom, že zavazadlo nevyzvedl,“ doporučil ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR Tomáš Večl.

V případě přepravy zavazadel a jejich případného zpoždění, poškození nebo ztráty se práva cestujícího řídí podle Montrealské úmluvy a podle ní máte v těchto případech nárok na náhradu škody. A co všechno můžete požadovat?

„Typicky pokud letíte na dovolenou, a zjistíte, že kvůli tomu, že se zavazadlo zpozdilo, nemáte vybavení na dovolenou i třeba oblečení na rekreaci, pak můžete v přiměřeném rozsahu tyto věci zakoupit přímo v místě pobytu a následně s účty v ruce nárokovat finanční náhradu u leteckého dopravce,“ informoval Večl.

Není důležité, kde jste letenku kupovali nebo jestli let zajišťovala cestovní kancelář, u níž jste si pořídili dovolenou. Náhradu škody musíte uplatňovat přímo u leteckého dopravce, který let provozoval. A to písemně. V případě zpoždění zavazadla nejpozději do 21 dnů, v případě poškození nebo ztráty části obsahu pak do sedmi dnů. „Pokud cestující v rámci jedné letenky letí s více leteckými společnostmi a je obtížné posoudit nebo zjistit, kdo je zodpovědný za škodu, pak platí, že se cestující může obrátit na první nebo poslední společnost, která postupnou dopravu prováděla,“ upřesnil ředitel Evropského spotřebitelského centra.

Letecká společnost odpovídá za vaše zavazadla do částky přibližně třiceti tisíc korun. Vždy ale platí, že musíte prokázat, co ve vašem ztraceném kufru doopravdy bylo. A tak pokud víte, že jen foťák, který v zavazadle chcete převážet, stojí padesát tisíc, je určitě dobré si zavazadla předem pojistit u některé z komerčních pojišťoven.

Jestliže s vyřízením svého požadavku na náhradu škody nebudete spokojeni, protože například považujete hodnotu poškozených věcí za vyšší, než vám bylo proplaceno, nebo vám letecká společnost neposkytne vůbec žádnou náhradu, vždy se může obrátit na soud. V případě, že jste letěli s  leteckou společností z jiné země Evropské unie, poradit či mimosoudně pomoci s konkrétním problémem vám může Evropské spotřebitelské centrum. Na jeho internetové stránce najdete předpisy týkající se práv cestujících v letecké dopravě, včetně Montrealské úmluvy.

http://www.ct24.cz/ekonomika/127637-ku…u-nedoletely-na-co-ma-cestujici-narok/