Evropské spotřebitelské centrum

Jedete pro dárky do Evropy? Máme pro Vás pár tipů

Vánoční nákupy jdou do finále. Jaká jsou Vaše práva, když na ně vyjedete za hranice ČR třeba na adventní trhy, nebo když nakupujete na internetu?

Lidé nakupující na vánočních trzích či v obchodech v jiných zemích EU by měli být stejně obezřetní jako při nákupu v České republice. Ačkoli nekalé jednání prodejců je třeba v Německu či Rakousku méně pravděpodobné, tak rozhodně kvůli případným reklamacím prospěje požádat o účtenku se všemi důležitými údaji, jakými je datum a cena zboží, kontaktní údaje prodejce včetně obchodního registračního čísla a případně adresy, na níž lze případnou reklamaci uplatnit. Od věci není také dávat pozor na případné padělky známých značek, které se objevují nejen na českých tržnicích.

Jak reklamovat v jiné zemi EU

Podmínky záruky na zboží se ve většině evropských zemí trochu liší od těch českých. Existuje sice minimálně dvouletá záruční lhůta, je ale zpravidla rozdělena na dvě období. Pokud spotřebitel uplatňuje rozpor s kupní smlouvou během prvních šesti měsíců od nákupu, má se za to, že vada existovala již při převzetí výrobku (pokud prodejce neprokáže opak). Naopak při reklamaci v období mezi 7. a 24. měsícem od nákupu je na spotřebiteli, aby prokázal, že vada existovala již při převzetí.

Případnou reklamaci může spotřebitel uplatňovat pouze u prodejce, od něhož zboží zakoupil, a nikoli u výrobce. Smlouvu má totiž pouze s prodejcem. Uplatnit reklamaci do zahraničí lze samozřejmě poštou a postačuje k tomu paragon. Pokud je reklamace oprávněná, pak náklady na dopravu zboží hradí obchodník, a to v nejnižší nutné výši. Některé nadnárodní řetězce pak mohou v záručním listě nabízet i možnost uplatnit reklamaci ve svých pobočkách v jiném státě, než ve kterém spotřebitel výrobek zakoupil.

Vrácení nechtěných dárků

Lze zboží vrátit nebo vyměnit, když se nepodaří zakoupit vhodný vánoční dárek? Spotřebitel v Evropské unii zpravidla ze zákona nemá právo na výměnu věci zakoupené v obchodě či na trhu, nicméně někteří obchodníci tuto možnost nabízí v rámci své obchodní a marketingové politiky. Ovšem je tady jedna možnost, jak nemilou situaci zachránit, a to pokud jste nakupovali přes internet. Dá se totiž využít lhůta na odstoupení od smlouvy, během níž můžete zboží vrátit bez udání důvodu a bez sankce a dostat zpět zaplacení peníze. Pamatujte ale, že zákonná (v Česku 14denní) lhůta běží ode dne doručení, a nikoli od rozbalení dárku pod stromečkem.

Tento článek vyšel ve spotřebitelském časopisu dTEST v prosinci 2011