Evropské spotřebitelské centrum

Češi versus svět dovolených

Na léto je radno se s rozmyslem vybavit sadou užitečných informací pro případy, kdy jdou při dovolené věci jinak, než by měly. Jak postupovat při potížích na letišti, v autopůjčovně, hotelu a také při samotném objednání zájezdu či ubytování, prozradí následující praktické rady.

Problém na letišti

Postup při zrušení nebo významném zpoždění letu: dopravce je povinen vás informovat o vašich právech, v případě zrušení nabídnout náhradní let a při čekání také bezplatné občerstvení a v případě potřeby i ubytování. Pokud vám péči neposkytne, uschovejte si účtenky, například od platby v hotelu. Pokud vám termín náhradního letu nevyhovuje, můžete odstoupit od smlouvy a žádat vrácení peněz.

Postup při problému se zpožděným nebo poškozeným zavazadlem: ihned jděte na přepážku „baggage claims“ (název se může na různých letištích lišit), vyplňte a nechte si potvrdit tzv. PIR Report, kde zanesete všechny důležité údaje. Ten pošlete dopravci do 7 dnů s žádostí o náhradu škody. Po 21 dnech od příletu se zpožděné zavazadlo považuje za ztracené a můžete rovněž požadovat náhradu skutečně vzniklé škody ve výši až 35 000 Kč.

Autopůjčovna a pojištění

Pokud jste si objednali pronájem vozu přes internetového zprostředkovatele, dejte při přebírání vozu pozor na to, co vám dává autopůjčovna k podpisu na místě. Můžete mít dojem, že jde o souhlas se zadržením zálohy na kreditní kartě kvůli případným poškozením vozu, ale spíše půjde o dodatečné pojištění, přestože jste již pojištění zaplatili při rezervaci online. Dobře zvažte, zda víte, k čemu se upisujete. Poplatek, který je následně stržen z karty, jste totiž stvrdili svým podpisem a zpětné vymáhání může být náročné.

Rezervace zájezdu online může být závazná

Mnozí Češi si stále nezvykli na to, že smlouvu o ubytování nebo o zájezdu lze uzavřít pouze přes internet bez nutnosti fyzicky podepsat vytištěnou smlouvu.

Jedna česká spotřebitelka si hledala zájezd v konkrétním termínu do konkrétní přímořské destinace. Rezervovala si ho u jedné cestovní kanceláře, a to přes internetového zprostředkovatele. Na tomtéž webu pak uviděla výhodnější nabídku od jiné cestovní kanceláře na pobyt ve stejném místě a stejném termínu, a rezervovala ho. Zakrátko se na týž web zprostředkovatele podívala znovu a neodolala ještě lepší ceně a rezervovala pobyt v místě a stejných datech od jiné cestovní kanceláře. Takto od tří pořadatelů objednala celkem osm zájezdů – myslela si totiž, že rezervace je nezávazná, když nezaplatí nebo nic nepodepíše. Jenže objednávka zájezdu je závazná i při podání přes internet – bez nutnosti cokoli podepsat. Nyní tři cestovní kanceláře požadují storno poplatky dohromady v závratné výši 127 000 Kč. Počtem objednávek jde o vybočující případ, ale ESC se s podobnými postupy českých spotřebitelů setkává, přičemž na místě je obezřetnost – storno poplatky mohou dosahovat až 90 %.

 

Článek vyšel v časopisu dTest 07/2019.